torsdag 28 maj 2015

Ove besöker Klara

Ove fick följa med mig på 50-årskalas i Stockholm. Just i det huset med den familjen är det mesta ganska tekniskt och mycket är kopplat till Internet. Vilket Ove inte tyckte var nödvändigt.

Det var också ovanligt många ungdomar på det här kalaset. Som också satt med sina mobiltelefoner ungefär hela lunchen. Eller som Ove skulle sagt, en liten tunn teknisk sak som försämrar synen.

Men när den äldre generationen kom till bords blev Ove genast gladare. Han insåg då genast att han hade fått sällskap. Jag log mot honom. Han log tillbaka, och det var ett leende som sent skulle hända igen.
Eftersom att dom genast började prata om den nya superbra mobilen för den äldre generationen.
Den äldre generationen? tyckte Ove. Dom äldre kunde väl också förstå exakt lika mycket som den yngre generationen. Inte för att Ove någonsin skulle skaffa en tunn liten teknisk sak som försämrar synen.

Senare, ungefär vid efterrätten började pratas om familjens nya bil, en sprillans ny vit BMW. Ove frågade då genast vilken bil dom hade förut.
-Saab, kom som ett snabbt svar. Jag såg hur blodådrorna var påväg och spricka i om honom av ilska.
Eftersom att vi vet från tidigare att Ove inte gillar när man byter till ett annat bilmärke.

Resten av kvällen var han otroligt sur. Han satt och stirrade ner i golvet och rynkade pannan. Om man gick nära var man inte säker på att återvända överlevande.
Som på bilden, är han alltså ensam, han vill vara ensam.

Så summan av kardemumman är alltså att Ove inte tyckte att detta var trevligt. Och jag känner på mig att han inte ser fram emot nästa besök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar