torsdag 28 maj 2015

Ove på besök- Minna

Under påsklovet har Ove varit på besök hemma hos mig. Min lillebror fyllde år och min farmor, farfar, mormor och morfar skulle komma. Dom är ju i samma ålder som Ove själv, men dock så är dom inte lika negativa som Ove men jag tänkte om han har sällskap av folk i samma ålder fast som är gladare så kanske han blir inspirerad till att vara gladare själv han också.

Dagen gick faktiskt bättre än planerat. Han satt tillsammans med dom i samma ålder som han själv när vi åt mat, även fast han själv inte åt, man kan ju inte äta skräpmat som hamburgare sa han.
Han hade nämligen förberett sig och tagit med sin egen mat, potatis med kött och sås, som alltid.
Bortsett från det gick dagen hittills bra. Alla satt och pratade och han lyssnade och delade även med sig av sina egna åsikter, Även fast han inte alltid höll med den som talade innan.

Sedan var det dags för min lillebror att öppna sina paket. Det näst sista paketet var stort och jag visste att Ove INTE skulle tycka om innehållet. Men med tanke på hur resten av dagen hade gått så hoppades jag på det bästa.
Paketet innehöll en leksaksbil men inte vilken leksaksbil som helst, en BMW.  (vi alla vet ju att Ove endast gillar Saab)
Jag kollade länge på Ove för att se hans, förmodligen, irriterade reaktion av den nya, vita BMW:n.
Men som tur var fick bilen endast en ondskefull blick och sedan var det inget mer med det.
Visserligen var Ove inte lika pratglad som han hade varit tidigare under kvällen.

Han grubblade fortfarande över det där med bilen, jag kunde på något sett känna det. Man såg liksom hans ögon som fastnade på ett visst ställe länge, sådär som man brukar göra ibland när man grubblar över något.

Kvällen började lida mot sitt slut och det var dags för Ove att åka hemåt igen.
Dagen har gått både bra och dåligt, men faktiskt bättre ön vad jag hade trott.
Jag tycker lite synd om Ove eftersom jag visste att han nu skulle åka tillbaka till sitt hem där han är helt ensam. Det skulle nog vara bra för Ove med sällskap i sin egen ålder, han skulle nog bli gladare då tror jag.
Men Ove har inte delade åsikter med mig. Han tycker snarare att det är skönare att vara själv. Det dröjer nog ett tag innan han själv vill besöka mig igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar